Jak se lépe orientovat v dětské literatuře
Pokud chceme rozvíjet dětské čtenářství, měli bychom se alespoň orientačně vyznat v dětské literatuře, což není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát.
Inspirovat se můžete na následující internetové adrese:
https://www.knihovnahk.cz/pro-knihovniky/aktuality/seznamy-detske-literatury-2020
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
NABÍDKA KNIHOVNICKÝCH LEKCÍ
PRO ŠKOLNÍ ROK 2022/2023
MATEŘSKOU ŠKOLU
NÁZEV |
POPIS |
DÉLKA
|
KNIHOVNICE |
SEZNÁMENÍ S KNIHOVNOU |
Základní knihovnická lekce. Přivítání v knihovně
|
40 min |
Monika Malá |
ZÁŽITKOVÉ ČTENÍ |
Čtení, povídání a úkoly ke knihám: J. Čapek: Povídání o pejskovi a kočičce P. Horáček: Husa Líza a Hervé Tulleta: Knížka L. Suhodolčan: Piko Dinosaurus |
40 min |
Monika Malá |
NABÍDKA KNIHOVNICKÝCH PROGRAMŮ
PRO ŠKOLNÍ ROK 2022/2023
I. stupeň
Nabídka programů není omezená, rády připravíme program k obohacení výuky podle vašeho přání.
V případě zájmu o kteroukoliv besedu nás kontaktujte na tel. č.: 495 592 198, 495 592 390.
TŘÍDA |
NÁZEV |
POPIS |
DÉLKA
|
KNIHOVNICE |
1. třída |
HRA S PÍSMENKY |
Hra s písmeny, s obrázky, říkankami. Upevnění tvaru jednotlivých písmen. |
45 min |
Monika Malá
|
1. třída |
LEKCE ČTENÍ P. Horáček: Husa Líza H. Tullet: Knížka |
Čtení, povídání, aktivity a úkoly ke knihám. V lekci jsou použity prvky kritického myšlení |
45 min |
Monika Malá |
1. třída |
PASOVÁNÍ NA ČTENÁŘE |
Prvňáčci jsou v knihovně odměněni za celoroční snahu a skládají slib čtenáře před královnou všech knih. |
45 min |
Monika Malá
|
1. třída |
POHÁDKY
|
Práce s pohádkou v knižní podobě. Čtení, hádanky a úkoly na dané téma. |
45 minut |
Monika Malá |
TŘÍDA |
NÁZEV |
POPIS |
DÉLKA
|
KNIHOVNICE |
2. třída |
PRAVIDLA SLUŠNÉHO CHOVÁNÍ |
Etiketa pro děti. Základní pravidla slušného chování. Využití hry "Nešťourej se v nose". |
45 min |
Monika Malá
|
2. třída |
POVOLÁNÍ A ŘEMESLA |
Co kdo dělá? Hravou formou připomenuta řemesla a povolání. |
45 min |
Monika Malá |
2. třída |
LEKCE ČTENÍ I. Březinová: Lucka Luciperka |
Práce s textem. Tvorba otevřených a uzavřených otázek. Formulace vlastního názoru. V lekci jsou použity prvky kritického myšlení. |
45 min |
Monika Malá |
2. třída |
SEZNÁMENÍ S KNIHOVNOU |
Základní knihovnická lekce. Přivítání v knihovně, navazuje na pasování prvňáčků. |
45 min |
Monika Malá |
TŘÍDA |
NÁZEV |
POPIS |
DÉLKA
|
KNIHOVNICE |
3. třída |
LEKCE ČTENÍ K. Hagerup: Dívka, která chtěla zachránit knížky |
Práce s beletristickým textem, předvídání, samostatné čtení, tvorba ilustrací. V lekci jsou použity prvky kritického myšlení. |
45 min |
Monika Malá |
3. třída |
LEKCE ČTENÍ E. Colfer: Legenda o Pistorlnic Murphyové |
Na základě čtení příběhu se děti aktivně zpaojí do jeho děje. Pracují se svými city a emocemi. V lekci jsou použity prvky kritického myšlení |
45 min |
Monika Malá |
3. třída |
ČTENÍ V PRAXI |
Aktivní způsob čtení, společné vyprávění o přečteném. |
45 min |
Monika Malá |
3. třída |
NEBOJME SE STRAŠIDEL
|
Duchové a strašidla v literatuře pro děti. Vhodné v dubnu před čarodějnicemi :-). |
45 min |
Monika Malá |
TŘÍDA |
NÁZEV |
POPIS |
DÉLKA
|
KNIHOVNICE |
4. třída |
LÉČIVÉ ROSTLINY |
Seznámení s několika druhy léčivek. Vyhledávání v knihách, práce s naučným textem. |
45 min |
Monika Malá |
4. třída |
PÍSMO A KNIHY
|
Vznik písma, vývoj písma, typy písma. Historie knihy. Písařské dílny v praxi. |
45 min |
Monika Malá
|
4. třída | STARÉ POVĚSTI ČESKÉ | Přiblížení a seznámení s jednotlivými pověstmi a českou historií. Děti se aktivně zapojí do "výkladu" pověstí. | 45 min | Monika Malá |
4. třída |
VÝZNAMNÍ RODACI NAŠEHO MĚSTA |
Seznámení a připomenutí osobností Třebechovic. |
45 min |
Jana Rückerová |
TŘÍDA |
NÁZEV |
POPIS |
DÉLKA
|
KNIHOVNICE |
5. třída |
DIVADLO |
Vymezení pojmu, vznik, jevištní formy, ukázky, vlastní tvorba. |
45 min |
Monika Malá
|
5. třída |
JAK SI VYBRAT KNIHU |
Typy, jak si vybrat správnou knihu ke čtení. Lekce s prvky kritického myšlení. |
45 min |
Monika Malá |
5. třída |
PITVA KNIHY |
Seznámení se základními pojmy týkajícími se knih velmi netradiční formou. |
45 min |
Monika Malá |
5. třída |
TVŮRČÍ PSANÍ |
Kde hledat inspiraci? Jak začít? Rozšiřování slovní zásoby. Rady a typy. Vlastní tvorba. |
45 min |
Monika Malá |
NABÍDKA KNIHOVNICKÝCH PROGRAMŮ
PRO ŠKOLNÍ ROK 2022/2023
II. stupeň
Nabídka programů není omezená, rády připravíme program k obohacení výuky podle vašeho přání.
V případě zájmu o kteroukoliv besedu nás kontaktujte na tel. č.: 495 592 198, 495 592 390.
TŘÍDA |
NÁZEV |
POPIS |
DÉLKA
|
KNIHOVNICE |
6. třída |
BAJKY |
Připomenutí žánru, práce s textem moderní bajky. Aktivity s prvky kritického myšlení. |
45 min |
Monika Malá |
6. třída |
DOBRODRUŽNÁ LITERATURA
|
Vymezení pojmu, práce s naučným textem. V lekci jsou použity prvky kritického myšlení. |
45 min |
Monika Malá |
6. třída |
MÍSTNÍ POVĚSTI |
Seznámení s několika pověstmi spojenými s místními názvy a historickými událostmi Třebechovic. |
45 min |
Jana Rückerová |
6. třída |
NAUČNÝ TEXT – VÝPIS (probíhá v ZŠ)
|
Jak najít nejdůležitější informace v naučném textu. Jak správně připravit výpis. |
45 min |
Monika Malá |
7. třída |
ILUSTRÁTOŘI |
Seznámení s některými českými ilustrátory. |
45 min |
Monika Malá |
7. třída |
INFORMAČNÍ MÉDIA |
Kde získáváme informace? Jak pracují média? Jak posoudit relevanci zdrojů? Samostatná práce. Použity prvky kritického myšlení. |
45 min |
Monika Malá |
7. třída |
POEZIE
|
Co je poezie, jak ji vnímat a číst. Hry s rýmy a hudbou. Práce ve skupinách. |
45 min |
Monika Malá |
7. třída |
POVĚSTI A MÝTY |
Vymezení žánrů: pověst, mýtus, legenda, epos – samostatná práce. |
45 min |
Monika Malá
|
8. třída
|
NÁRODNÍ DIVADLO |
Vznik a historie Národního divadla. |
45 min |
Monika Malá |
8. třída |
NÁRODNÍ OBROZENÍ |
Přiblížení tohoto období z literárního hlediska. Samostatná práce. Použité prvky kritického myšlení.
|
45 min |
Monika Malá |
8. třída |
100 ČESKÝCH NEJ |
Práce s knihou Renáty Fučíkové Dobrých 100. Na co můžeme být jako Češi hrdí? Aktivity s prvky kritického myšlení |
45 min |
Monika Malá |
8. třída |
SCI-FI
|
Seznámení se sci-fi literaturou, vymezení žánru, práce s naučným textem, při práci používám prvky kritického myšlení |
45 min |
Monika Malá |
9. třída |
JAN THEOBALD HELD (procházka městem) |
Kdo to byl? Kdy a jak žil? Čím se proslavil?
|
90 minut |
Monika Malá |
9. třída |
KULTURNÍ OBDOBÍ |
Stručný přehled uměleckých slohů. Aktivity s prvky kritického myšlení. |
90 minut |
Monika Malá |
9. třída |
LITERÁRNÍ JEDNOHUBKY |
Ukázky četby z jednotlivých knih přímo v hodinách literatury. |
20 min |
Monika Malá
|
9. třída |
SEIFERT JAROSLAV
|
Seznámení s životem a dílem. |
45 min |
Marcela Voltrová |